blank

Koronawirus w Polsce – Q&A pytania i odpowiedzi

20 marca 2020

Dziś chcemy zwrócić Państwa uwagę na niecodzienną sytuacją panującą w kraju związaną z wirusem SARS-CoV-2, wywołującym chorobę COVID-19, który zmienił codzienne życie Polaków. W związku z rozprzestrzenianiem się pandemii zamknięto placówki oświatowe, kulturalne. Jednak największy wpływ na sytuację osób zadłużonych mają czasowe zmiany związane z funkcjonowaniem sądów oraz placówek pocztowych. Postaramy się w kilku zdaniach przybliżyć Państwu najważniejsze informacje związane z nadzwyczajnymi okolicznościami wywołanymi walką z pandemią.

Czy coś się zmieniło w funkcjonowaniu urzędów pocztowych?

Doszło do istotnych zmian w urzędowaniu placówek pocztowych, zgodnie z informacją udostępnioną na stronie internetowej Poczty Polskiej godziny pracy placówek w dni robocze ulegają skróceniu do 6 godzin, przy czym w wybrane dni placówka będzie czynna w godz. od 14:00 do 20:00 lub zamiennie przez trzy godziny w sobotę, także pozostałe placówki czynne dotychczas w soboty będą obsługiwać klientów przez trzy godziny.

Godziny otwarcia placówek całodobowych ulegają skróceniu – od godziny 8:00 do 20:00.

Placówki pocztowe znajdujące się w galeriach handlowych zostały całkowicie zamknięte do odwołania.

Ponadto, w miniony poniedziałek, tj. 16 marca 2020 r. zawieszone zostały międzynarodowe i krajowe połączenia lotnicze – na skutek tego Poczta wstrzymuje przyjęcia przesyłek do innych krajów.

Czy Sądy działają w czasie pandemii?

W trosce o zdrowie i życie osób uczestniczących w postępowaniach sądowych decyzją Prezesów poszczególnych Sądów ograniczono urzędowanie Sądów. Poniżej przedstawiamy obecny schemat działania większości Sądów w Polsce:

  • Biura Podawcze, Biura Obsługi Interesantów, Sekretariaty Wydziałów, Oddziały, Sekretariaty Kuratorskiej Służby Sądowej, kasy sądu oraz czytelnie akt będą niedostępne dla interesantów do odwołania.
  • WAŻNE: w sprawach pilnych można kontaktować się z BOI sądów telefonicznie pod numerami telefonów wskazanymi na stronach internetowych sądów.
  • Wszelkie pisma, skargi i wnioski należy składać wyłącznie na piśmie za pośrednictwem poczty lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Co w sytuacji, gdy mam już wyznaczony termin rozprawy w Sądzie?

Wszystkie rozprawy oraz posiedzenia jawne, w okresie od 13 marca 2020 r. do końca marca 2020 r. z wyjątkiem spraw pilnych, zostały odwołane. Dla pewności jednak radzimy aby skontaktowali się Państwo z Sądem telefonicznie, bądź mailowo – może się tak zdarzyć, że Sąd ogłosi wyrok na posiedzeniu niejawnym. Należy również pamiętać, że terminy sądowe nie zostały wstrzymane.

Także, aby dowiedzieć się, czy w sprawie został już wyznaczony nowy termin rozprawy, mogą Państwo zadzwonić do Biura Obsługi Interesantów Sądu, chociaż tutaj nie muszą się Państwo obawiać, ponieważ Sąd na pewno prześle Państwu listownie zawiadomienie o nowym terminie, jak tylko zostanie on wyznaczony.

Otrzymałem nakaz zapłaty. Ile mam czasu, żeby go zaskarżyć?

Pamiętajcie, Sądy nadal będą wydawać nakazy zapłaty! Jeśli wierzyciel złoży pozew do Sądu o zapłatę, to pomimo ograniczenia funkcjonowania Sądu, nakaz zostanie wydany, w tym zakresie Sądy pracują w normalnym trybie, co więcej może to się odbywać nawet sprawniej.

Jak koronawirus wpływa na sądy?

WAŻNE: Pomimo wyjątkowej sytuacji, należy odbierać wszelką korespondencję z Sądu – może się okazać, że sąd wyda nakaz zapłaty bądź wyrok zaoczny.

Dlatego, jeśli otrzymają Państwo list z takim wyrakiem lub nakazem zapłaty, to zapraszamy do kontaktu, pomożemy Państwu nieodpłatnie zaskarżyć taki nakaz. Od momentu odbioru listu z Sądu mają Państwo 14 dni na złożenie sprzeciwu do Sądu. Pomożemy, nawet jeśli prześlą nam Państwo dokumenty w ostatnim dniu tego terminu, niemniej jednak wskazany jest jak najszybszy kontakt ze Stowarzyszeniem, da nam to możliwość dokładnie przeanalizować konkretną sprawę.

Przebywam na kwarantannie / Nie mam możliwości wyjścia z domu, a potrzebuję pomocy prawnej. Co robić?

Jeżeli potrzebna jest Państwu pomoc bądź porada prawna związana z problemami z bankiem, parabankiem bądź też firmą windykacyjną zapraszamy do kontaktu

Aby uniknąć bezpośredniego kontaktu, rekomendujemy przesyłanie dokumentów mailem lub pocztą. Jeżeli otrzymali Państwo nakaz zapłaty, wyrok zaoczny bądź pismo od komornika, ale chcą Państwo przestrzegać obecnych zasad ostrożności, informujemy, że pomożemy wszystko załatwić zdalnie za pośrednictwem internetu, bez konieczności wychodzenia z domu oraz przesyłania listów. Jeżeli nie mają Państwo komputera i skanera, mogą Państwo przesłać otrzymane dokumenty np. w formie zdjęć zrobionych telefonem, albo poprosić kogoś bliskiego o pomoc w tym zakresie.

Na wszelkie Państwa pytania odpowiadamy na bieżąco w godzinach pracy Stowarzyszenia.

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy?

Skorzystaj z bezpłatnej rozmowy.

Sprawdź także:

dłużnik ma prawo linia
blank
Krajowy Rejestr Zadłużonych – pytania i odpowiedzi

24 listopada 2021

Krajowy Rejestr Zadłużonych to nowy rejestr, który ma niedługo rozpocząć swoją działalność. Czym w ogóle […]

Zobacz więcej
blank
Unieważnienie umowy kredytowej czy odfrankowanie, co wybrać?

22 września 2021

Przełom lat dziewięćdziesiątych i wczesnych dwutysięcznych był okresem spod znaku franka szwajcarskiego. Banki rywalizowały w […]

Zobacz więcej
blank
Pomoc dla Frankowiczów

14 września 2021

Drodzy Klienci,w związku z licznymi zapytaniami w zakresie „kredytów frankowych”, poniżej krótka informacja, w czym […]

Zobacz więcej